Veneitä ja veneilyä

[Ensimmäinen fiskari]

Ollessani Telkolla töissä 1970-luvun alussa sain ostaa lasikuitumattoa ja hartsia henkilökuntahintaan. Loviisasta vuokrasin 8-metrisen veneen muotin ja pistin hulinaksi. Kesälomallakyhäsin veneen ja tässä koko komeus laskettuna veteen.


Sitten lainasin Ruotsinpyhtääläisen maajussin traktorin, nostin veneen traktorin lavalle ja toin sen kotipihalleni. Työnsin perän autotalliin ja eristin reunat. Siinä se talven aikana valmistui.

[Harmi 1]

Aluksi veneessä oli Albin-merkkinen petroolikone, vuosimallia 1952. Kun olin rassanut koneen kanssa kylliksi, ostin Wickström W3-merkkisen petroolikoneen, ja sillä tässä mennään kohti Kotkan meripäiviä.


Eräs hurmuri risti veneen Harmi 1:ksi sen Albinin takia, joka teetti harvinaisen paljon ekstraa vaivaa. Olihan se vanha kone.

[Scantic 575]

Joskus 1970-luvun loppupuolella Harmi ykkönen sai mennä, ja ostin tilalle Scantic 575 HT-veneen. Pidin venettä joitakin vuosia mutta en koskaan pitänyt siitä. Fiskari sen olla pitää.

[Marsund]

Joskus 1990-luvun alussa ostin Pellinkiläisen Marsund-merkkisen veneen. Vene oli reilut 9 metriä pitkä ja siinä oli minulle täydellinen retkivene, jolla myös kävin muutaman kerran lohisiimalla. Veneessä oli n. 50-heppanen Yanmar meridieseli, jolla maksiminopeus nousu pitkälle yli 10 solmua.


Vene sopi hyvin pitkillekin matkoille ja kiertelimme sen kanssa mm. Ahvenanmaan saaristossa.

[Marsund]

Lopulta meidän "Pingo" (se oli veneen nimi) vietti kesänsä ankkuripaikallaan, koska Suomenlahti oli yhä saastuneempi ja paksut levälautat muistuttivat vihreätä puuroa.


Se saaristo, jossa oli kasvanut oli kadonnut vihreään myrkkyyn.

[Ulkoluodoilla]

Lopuksi vielä eränkävijän parhaimpia hetkiä, kun olin linnustamassa kaukana Suomenlahdella. Harmi ykkönen on jossakin ankkurissa ja maihin noustiin tuolla soutuveneellä. Linnut haettiin uimalla jääkylmässä meressä.